ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Δημήτρης
Αντωνακάκης

Ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Αντωνακάκης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του ελληνικού μοντερνισμού.

Γεννήθηκε στα Χανιά Κρήτης στις 22 Δεκεμβρίου 1933 και σπούδασε της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Από το 1958 εργάσθηκε ως αρχιτέκτονας μαζί με τη σύζυγό του Σουζάνα Αντωνακάκη. Το 1965 οι δυο τους μαζί με τη Ελένη Γούση-Δεσύλλα ίδρυσαν το Atelier66, στο οποίο προστέθηκαν τα επόμενα χρόνια συνάδελφοι τους αρχιτέκτονες ως ισότιμοι συνεργάτες. Τα επόμενα 20 χρόνια, μαζί με μια λίστα από κτίρια, εκδόσεις, συμμετοχές σε διαγωνισμούς, συνέβαλαν στη διαμόρφωση των σύγχρονων αρχιτεκτονικών τάσεων, έχοντας δημιουργήσει ένα χαρακτηριστικό στυλ που κατέστησε τη δουλειά του Atelier αναγνωρίσιμη. Αυτός ήταν ο λόγος που οδήγησε στην έκδοση μιας μονογραφίας από τις εκδόσεις Rizzoli το 1984 με την επεξεργασία του Kenneth Frampton.

Στη σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ δίδαξε για πάνω από τρεις δεκαετίες ως λέκτορας, ενώ παράλληλα υπήρξε επισκέπτης καθηγητής στο ΜΙΤ της Βοστώνης και συμμετείχε στη διδακτική ομάδα των διεθνών σεμιναρίων σχεδιασμού στη σχολή αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου του Delft (1987) και του Split (1988). Είναι Αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής του Παρισιού κι έχει ανακηρυχθεί επίτιμος διδάκτωρ των αρχιτεκτονικών σχολών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2007), του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (2016), του Πανεπιστημίου Πατρών (2022) και της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης (2023).

Ελευθερία
Ντεκώ

Ιδρύτρια της Eleftheria Deko & Associates - Lighting Design Studio, η Ελευθερία Ντεκώ δραστηριοποιείται από το 1990 με σημαντική δράση στον θεατρικό και αρχιτεκτονικό φωτισμό με περισσότερα από 700 έργα εν συνόλω.

Έχει αναλάβει έργα αρχιτεκτονικού φωτισμού, δημόσια και ιδιωτικά τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, αποσπώντας δεκάδες διεθνή βραβεία και διακρίσεις.

Σημαντική στιγμή στην καριέρα της, υπήρξε και η συμμετοχή της στους Ολυμπιακούς Αγώνες ΑΘΗΝΑ 2004 ως Διευθύντρια και Σχεδιάστρια Φωτισμών των Τελετών Έναρξης και Λήξης. Για την Τελετή Έναρξης απέσπασε το διεθνές βραβείο EMMY for Outstanding Lighting Direction, καθιστώντας την, την πρώτη Ελληνίδα με την διεθνή αυτή διάκριση.

Πρωτοπόρος στον Θεατρικό Φωτισμό στην Ελλάδα του '90 η Ελευθερία Ντεκώ επηρέασε, δίδαξε και άλλαξε τα δεδομένα στον χώρο του σύγχρονου Ελληνικού Θεάτρου, τοποθετώντας τον θεατρικό φωτισμό ισάξια δίπλα στις άλλες τέχνες της θεατρικής πράξης. Ως Σχεδιάστρια θεατρικού Φωτισμού έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές, ενώ έχει αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις και βραβεία στην Ελλάδα και διεθνώς. Το 2009 τιμήθηκε με το βραβείο ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ για τη συμβολή της στο θέατρο και τις Τέχνες γενικότερα, ενώ το 2019 βραβεύτηκε στο Πεκίνο από το Κινεζικό Ινστιτούτο θεατρικών τεχνών για την προσφορά της στην τέχνη του θεατρικού φωτισμού.

Η διδακτική της εμπειρία μετράει 30 χρόνια και αρχίζει από το 1990 όπου δίδαξε Stage Lighting στο Πανεπιστήμιο της Ν.Υόρκης και επί 15 χρόνια (2005-2019) ως επίκουρη καθηγήτρια, θεατρικό φωτισμό στο Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκης στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών, εισάγοντας για πρώτη φορά την διδασκαλία του φωτισμού στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο. Έχει δώσει διαλέξεις σε διεθνή συνέδρια και ομιλίες για τον θεατρικό και αρχιτεκτονικό φωτισμό.

Λυδία
Καλλιπολίτη

Η Λυδία Καλλιπολίτη είναι αρχιτέκτονας, μηχανικός και ακαδημαϊκός. Οι έρευνες που διεξάγει επικεντρώντρονται στις διασταυρώσεις της αρχιτεκτονικής, της τεχνολογίας και της περιβαλλοντικής πολιτικής. Είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Cooper Union στη Νέα Υόρκη και επισκέπτρια αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον, στο τμήμα Αρχιτεκτονικής. Έχει διδάξει στο Πολυτεχνικό Ινστιτούτο Rensselaer, όπου διηύθυνε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Επιστημών, στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών, στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια [GSAPP] και στο Ινστιτούτο Pratt. Ήταν επίσης επισκέπτρια συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ και επισκέπτρια καθηγήτρια στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, Αυστραλία.

Η δουλειά της έχει δημοσιευτεί και εκτεθεί ευρέως, όπως στην Μπιενάλε της Βενετίας, την Μπιενάλε Design της Κωνσταντινούπολης, τη Μπιενάλε Shenzhen, την Αρχιτεκτονική Τριενάλε του Όσλο, το Ίδρυμα Πολιτισμού Ωνάσης, την Τριενάλε της Λισαβόνας, τη Βασιλική Ακαδημία Βρετανών Αρχιτεκτόνων, τη Storefront for Art and Architecture στη Νέα Υόρκη και το Μουσείο Design του Λονδίνου. Είναι συγγραφέας του βραβευμένου βιβλίου «The Architecture of Closed Worlds, Or, What is the Power of Shit» (Lars Muller Publishers, 2018), αλλά και του «History of Ecological Design» για την Oxford English Encyclopedia of Environmental Science, όπως και αρχισυντάκτρια του «EcoRedux», ενός ειδικού τεύχος του περιοδικού «Architectural Design» (AD, 2010). Το έργο της έχει λάβει ευρεία αναγνώριση διεθνώς και έχει προβληθεί και αξιολογηθεί μεταξύ άλλων από τις περιοδικές εκδόσεις Wired, Wallpaper, HBO Max, VICE, ArchDaily, Dezeen, The Atlantic, The Architect’s Newspaper, BBC, La Republica, Domus κ.ά.

Η Λυδία είναι κάτοχος πτυχίου Αρχιτεκτονικής και Μηχανικής από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, μεταπτυχιακού [SMArchS] στην Τεχνολογία και τον Σχεδιασμό Κτιρίων από το MIT και διδακτορικού στην Ιστορία και τη Θεωρία της Αρχιτεκτονικής από το Princeton University. Είναι η διευθύντρια του think tank ANAcycle, το οποίο έχει ανακηρυχθεί κορυφαία καινοτόμος στον αειφόρο σχεδιασμό στα βραβεία Build's 2019 και 2020 και νικήτρια της χρονιάς στον καθολικό σχεδιασμό στα Design Educates Awards 2023. Έχει υπάρξει επικεφαλής συν-επιμελήτρια (με την Αρετή Μαρκοπούλου) της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής του Ταλίν 2022 με θέμα «Edible, Or, The Architecture of Metabolism».

Τοm
Lindblom
Gensler Architects
CSL Design, UK

Ο Τομ είναι Αμερικανός αρχιτέκτονας και σχεδιαστής που ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και εξειδικεύεται στο σχεδιασμό ξενοδοχείων, μουσείων και στο σχεδιασμό φωτισμού.

Ως, για πολλά χρόνια, επικεφαλής της εταιρείας Gensler από τη θέση του αρχιτέκτονα-εταίρου στο Λονδίνο σχεδίασε έργα στην Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία, το Μαυροβούνιο, την Κροατία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, την Κεντρική και Νότια Αμερική, το Μεξικό, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Νότια Κορέα. Τώρα εργάζεται στην CSL, μια εταιρεία σχεδιασμού που δημιουργήθηκε από τον Τομ και δύο πρώην συναδέλφους του από το Λονδίνο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Έχοντας διδάξει στο Πανεπιστήμιο της Χαβάης, ο Τομ συνεργάζεται επίσης με το τμήμα αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα στο πρόγραμμά του στο Παρίσι.

Ivan
Blasi
Curator & Program Director of Mies Van Der Rohe Awards

Ο Ιβάν Μπλάσι γεννήθηκε στη Βαρκελώνη, γιος ερευνητή γιατρού και φωτογράφου. Σπούδασε Αρχιτεκτονική και παρακολούθησε το πρόγραμμα Erasmus (ανταλλαγής φοιτητών) στο Delft. Αφού ίδρυσε το δικό του γραφείο με δύο ακόμη συνεργάτες και υπήρξε γενικός γραμματέας του οργανισμού Docomomo international, επικεντρώθηκε στη διδασκαλία στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Βαρκελώνης και στη συνεργασία με το Fundació Mies van der Rohe, όπου οργανώνει τα ερευνητικά έργα με διεθνείς σχολές Αρχιτεκτονικής.

Ταυτόχρονα επιμελείται παρεμβάσεις στο Barcelona Pavilion, στο οποίο παίρνουν μέρος καλλιτέχνες από διαφορετικούς τομείς. Από το 2014 είναι επιμελητής προγράμματος και βραβείων, και ασχολείται με τις εκθέσεις, τις δημοσιεύσεις, τις συζητήσεις και τη διάδοση αυτού του ευρωπαϊκού θεσμού.

Μαριάνθη
Τατάρη
Director / Senior Architect
UNStudio

Η Μαριάνθη Τατάρη είναι Director και Senior Architect στην UNStudio. Αποφοίτησε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης όπου σπούδασε στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και απέκτησε το Μεταπτυχιακό της Δίπλωμα στην Αρχιτεκτονική από το Southern California Institute of Architecture στο Λος Άντζελες. Εντάχθηκε στο UNStudio το 2007 και έχει συνεισφέρει σε ορισμένα από τα πιο σημαντικά έργα του, όπως το Booking.com Campus και το δίκτυο του μετρό στη Ντόχα του Κατάρ.

Η Μαριάνθη έχει εργαστεί παγκοσμίως σε περισσότερες από 16 χώρες, ασχολούμενη με έργα που καλύπτουν από τον αστικό σχεδιασμό έως την αρχιτεκτονική και τον σχεδιασμό εσωτερικών χώρων. Ο ρόλος της στο UN Studio έχει να κάνει με τη γεφύρωση του χώρου ανάμεσα στις τολμηρές ιδέες και τις πρωτοπορειακές στρατηγικές υλοποίησης του σχεδιασμού. Προς το παρόν, διευθύνει ένα από τα στούντιο σχεδιασμού της UNStudio και είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.

Άρης
Καφαντάρης

Ο Άρης Καφαντάρης είναι Chief Project Manager στο γραφείο Kengo Kuma and Associates (KKAA) στο Τόκιο, μέσα από το οποίο έχει κερδίσει βραβεία διαγωνισμών και ηγηθεί αρχιτεκτονικών έργων ανά την υφήλιο, όπως η φοιτητικές εστίες Grand Morillon στη Γενεύη της Ελβετίας και το εμπορικό μέτωπο της Riviera Galleria στην Αθήνα. Ο Άρης είναι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) και του Πανεπιστημίου του Τόκυο (Μάστερ στην Αρχιτεκτονική Τεχνολογία). Έχει συν-επιμεληθεί και επιβλέψει δημοσιεύσεις τόσο εκπροσωπώντας το KKAA όσο και ανεξάρτητα, ενώ συνεργάζεται με επιλεγμένες αρχιτεκτονικές σχολές ως προσκεκλημένος κριτής και ομιλητής.

Πάνος
Δραγώνας

O Πάνος Δραγώνας σπούδασε αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και το Πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη ως υπότροφος Fulbright. Είναι Καθηγητής Αρχιτεκτονικού & Αστικού σχεδιασμού στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών.

Το σχεδιαστικό έργο του έχει διακριθεί σε 10 αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

Έχει επιμεληθεί ειδικά αφιερώματα κι έχει δημοσιεύσει εκτεταμένα σε θέματα σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής, δημοσίου χώρου και της προβληματικής της σύγχρονης πόλης. Από το 2001 έως το 2013 ήταν σύμβουλος έκδοσης των ετήσιων επιθεωρήσεων Αρχιτεκτονικά Θέματα και Θέματα Χώρου + Τεχνών. Το 2012 ήταν εθνικός επίτροπος και συνεπιμελητής της έκθεσης "Made in Athens" που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Biennale Αρχιτεκτονικής της Βενετίας. To 2017 συνεπιμελήθηκε την έκθεση “Tomorrows: Urban Fictions for Possible Futures” η οποία παρουσιάστηκε στην Αθήνα και τη Νάντη της Γαλλίας (2019). Έχει ακόμη επιμεληθεί -ατομικά ή σε συνεργασία- τις εκθέσεις "Adhocracy [Athens]" (2015), "Rethink Athens" (2013), "14F/21GR. Νέοι αρχιτέκτονες από τη Γαλλία και την Ελλάδα" (2012) και τη "2η Biennale νέων Ελλήνων αρχιτεκτόνων" (1998). Το 2016 ήταν επισκέπτης ερευνητής στο κέντρο ελληνικών σπουδών Stanley J. Seeger '52 του Πανεπιστημίου Princeton.

Το έργο του επικεντρώνεται στους μετασχηματισμούς των ελληνικών πόλεων κατά τη διάρκεια της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης και στις σχέσεις μεταξύ κινηματογράφου, αρχιτεκτονικής και μοντέρνας πόλης. Αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη δύο έρευνες του. Η πρώτη αφορά τη διάδοση των μοντέρνων προτύπων διαβίωσης στην Αθήνα μέσα από την αντιπαροχή και τον κινηματογράφο, και η δεύτερη την επαναξιολόγηση της «Ηλεκτρονικής πολεοδομίας» του Τάκη Χ. Ζενέτου σύμφωνα με τις τρέχουσες κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις.

Florencia
Vetcher

Η Florencia Vetcher είναι κάτοχος Master of Architecture από το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, όπου σπούδασε υπό την Kazuyo Sejima στο αρχιτεκτονικό γραφείο SANAA, τον Jesse Reiser του Reiser+Umemoto και την Elizabeth Diller του Diller Scofidio + Renfro.

Το 2003, η Vetcher απέκτησε το δίπλωμά της από το Universidad de Belgrano στο Μπουένος Άιρες και σπούδασε στο διάσημο ETSAB (Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona) ως επισκέπτης μελετητής.

Έχει διδάξει στην Αρχιτεκτονική Ένωση στο Λονδίνο, στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Ινστιτούτου Pratt, στο Parsons School of Design και στο Rensselaer Polytechnic Institute School of Architecture.

Εκτός από τη διδασκαλία, η Vetcher διευθύνει το γραφείο αρχιτεκτονικής και εσωτερικής διακόσμησης vetcher - breidfjord, που εργάζεται σε έργα μικρής κλίμακας στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αργεντινή και την Ισλανδία.

Η Florencia Vetcher είναι η Διευθύντρια του Τμήματος Εσωτερικού Σχεδιασμού στο New York Institute of Technology των ΗΠΑ.